söndag 20 juni 2010

Rädd för att vara rädd

När jag led av kraftiga menssmärtor innan graviditeten så erfor jag hur rädslan för den accelererande smärtan förvärrade smärtorna då jag spände mig pga rädslan. Den sista veckan har jag känt stickningar i underlivet som jag inte känt innan och varje gång det kommer något nytt som jag inte känt innan eller om den blir starkare så spänner jag mig inför det nya. Jag försöker intala mig själv om att det är lugnt och det är ingenting jämfört med förlossningssmärtorna så det är bara att vänja sig redan nu och öva på att slappna av. Men rädslan att vara rädd finns där i bakgrunden för jag vet att om jag blir rädd under förlossningen så känns smärtorna värre. (Eller kanske t.o.m. blir värre pga att jag spänner mig?)

Min mamma brukade säga en ramsa till mig på finska som jag älskade (den låter så roligt på finska) men jag ska försöka mig på att översätta den till svenska: "Jag är inte rädd för att Svante där vid militärbryggan är rädd, men jag är rädd för att Svante där vid militärbryggan är rädd för att jag här är rädd för att Svante där vid militärbryggan är rädd.."

Här kommer originalet på finska:
"En minä sitä pelkää että Svante siellä ponttoonissa pelkää,
vaan sitä minä pelkään että Svante siellä ponttoonissa pelkää,
että minä täällä pelkään että Svante siellä ponttoonissa pelkää."

1 kommentar: