onsdag 16 juni 2010

Leva livet

Efter förmiddagens föreläsning med vår föreläsare som är en äldre man med mycket visdom och skön helhetssyn och inställning till livet så började tankarna snurra på spårvagnen hem. Jag har reagerat på när vissa säger till barn att vara försiktig med grejerna de leker med. Visst, är det någon annans grejer eller en dyr vas de pillar på så kan man ju förmana barnet att vara försiktig, men är det en leksak som de fått (m.a.o. som blivit barnets ägodel) så ska de väl få leka med den hur de vill? Hur kan man annars njuta av livet om man får lära sig att vara försiktig med allting? Livet är till för att levas, leksaker är till för att lekas med även om det innebär risk för slitage eller att grejen går sönder.

I föräldragruppen (som nu är slut, tack och lov, för jag var alltid så grymt trött i det syrefattiga rummet) så nämnde de att man som blivande förälder reflekterar över hur ens barndom var, hur man själv vill bli eller inte bli som föräldrar. Hur man funderar över sina egna föräldrar eller andra familjers strategier för att forma sitt eget blivande föräldraskap. Sen om man lyckas hålla sig till det när man är trött småbarnsförälder det är en annan sak, men tanken är väl god iaf.. :-D

3 kommentarer:

  1. Kloka ord. Delar din mening att varför köpa leksaker som barnen inte får leka med. Går de sönder så gör de det. Saker som man är rädd om ska inte barn ha. Du kommer att bli en toppen mamma men den inställningen.

    SvaraRadera
  2. Tack, det gäller bara för mig att stå upp för min inställning gentemot den här familjens attityd till saker, jag hoppas jag kan det - för min dotters skull! :-)

    SvaraRadera
  3. Lyssna mer till din inre röst och mindre på andras. Det är du som kommer att känna ditt barn bäst. Du kommer att få tusen råd och tips vare sig du ber om dem eller inte. Ta till dig dem du känner är vettiga och ignorera resten.

    SvaraRadera