onsdag 14 juli 2010

Barnmorskan igen

Jag var så toktrött och hade ont bara av att gå inne i lägenheten (bebisen trycker neråt och varje steg går i slow motion) så jag kollade med E om han kunde sluta tidigare och skjutsa mig till barnmorskan, och det kunde han till min stora glädje. Jag kom med ättiksstinkande teva-sandaler då jag hade tvättat dem med vatten och ättika tidigt imorse för att ta bort svettlukten, men nu så stank de ättika istället. Det dröjde inte länge förrän fötterna var blöta av svett inne på barnmorskemottagningen ändå så det är väl bara att kapitulera inför kroppen, jag kan inte vara fräsch i ett tillstånd som detta.

Jag vägde 93 kg och kunde konstatera med ett skratt att jag har gått upp exakt 30 kg sen innan graviditeten. Barnmorskan sa att det syns att jag har svullnat upp och är mycket rundare i ansiktet men att jag nog kommer kissa ut mycket efter förlossningen. Jag längtar som en tok till att få kissa ut vattnet!!

Blodtrycket låg på 140/85 så jag fick kissa i en liten plastmugg vilket inte var lätt att göra då magen var i vägen och jag såg inte om jag kissade i muggen eller inte. Jag hade lite äggvita i urinen så barnmorskan ville kolla blodtrycket en gång till efter att jag vilat i en kvart. Jag fick sätta mig på en bekväm stol med fotpall och titta ut på grönområdet bakom MVC. När hon sen tog blodtrycket igen så var det 120/80 om jag minns rätt. Men barnmorskan ville ändå hålla det under uppsikt så jag ska dit igen på fredag för blodtryckskontroll och urinprov. Jag hoppas bara att ungen har kommit ut innan fredag men magkänslan säger att lilla Albertina trivs bra med att ligga i maggen och reta mamma, så det blir nog en sväng till MVC på fredag också.

4 kommentarer:

  1. Samma som för mig då (igår), 130/80
    tog en urinsticka på plats som gav liiite utslag av proteiner. Lämnade morgonurin idag, som ska på odling. Så tillbaka igen på fredag för svar. Troligen är det lugnt men de ville ta det säkra före det osäkra. Vi får hoppas på att de kommer ut snart så vi slipper detta elände (jag har tröttnat för längesen...)

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ju bra att de håller koll men mest av allt så vill man ju bara få ut ungen! Är du också hiskeligt trött på att knata till MVC?

    SvaraRadera
  3. Jaa Gud ja, tur är så har sambon semester o kan köra mig. Gå dit är inte att tänka på, kan knappt lägga mig på britsen och få upp fötter och ben, det känns som om jag går av invärtes...suck suck suck...

    SvaraRadera
  4. Ja fyyy, jag är evigt tacksam över att jag inte har foglossning, även om allt går i slow motion så är jag ändå rätt så rörlig trots min tunga, stora mage.

    SvaraRadera