tisdag 19 januari 2010

pjosk

Innan graviditeten så tyckte jag att gravida kvinnor verkade så pjoskiga när de höll på å tjata om diverse saker de inte kunde äta, jag får nog ta tillbaka det. Det är mammahormonerna (instinkten att skydda sitt barn till varje pris) som slår in när man blir gravid för jag har själv blivit petig med vad jag får och inte får äta, kanske inte till överdrift men iaf. (Eller jag vet inte, jag har svårt att avgöra hur överdrivet det är.) Exempelvis så törs jag inte äta sushi med fisk (som jag älskar) utan väljer mammasushi eller vegetarisk sushi. Jag äter inte salami eller annat skivat pålägg i plastförpackning. Jag äter inte lufttorkad skinka, inte halloumi eller brieost.

Jag älskar mat och är allätare så det är en liten omställning att inte kunna äta av all god mat, men mammahormonerna är starkare än suget. Sen har ju tanken slagit mig att blir jag jättesugen på parmaskinka så kan jag ju köpa färsk från disk och frysa in den ett par dagar så kan jag äta den, det kanske blir framåt vårsommaren då jag kan bli sugen på en parmapastasallad.. :-P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar