tisdag 2 mars 2010

Överdriven omtanke

En sidoeffekt av att vara gravid är allt daltande från andra människor runt omkring. Om jag hör en enda människa till som säger att jag ska akta mig så att jag inte halkar så blir jag vansinnig! Det är halt överallt nu när snön har töat och det har fryst på igen, men inte f-siken har jag halkat *ta i trä*. Jag har en egen hjärna och det är klart att jag tänker extra på min och Alberts skydd när jag går i branta trappor, halvspringer över hala vägar till och från praktikplatsen etc. Jag behöver inte höra det sjuttioelva gånger från människor som ska "tänka åt mig". Jag inser dock att jag får tänka att det bara är gulligt hur mycket skyddarinstinkt en gravidmage väcker hos andra människor och att de bara är omtänksamma. Ju större min mage blir desto mer daltande får jag nog stå ut med. Men det beror på hur det sägs, sägs det som om jag är handikappad bara för att jag är gravid så blir finnen i mig förbannad, sägs det i gentlemanna-ton (oavsett om det är från en man eller kvinna) så kan det ibland vara smickrande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar