torsdag 27 maj 2010

Föräldragruppträff 2

Coca cola, en varmt konferensrum utan bra ventilation och att lyssna på en genomgång av förlossningssmärta är ingen bra kombination. Albertina sparkade oroligt i magen och jag kände mig helt svimfärdig innan pausen! När pausen kom så rusade jag först av alla till toaletten för att kissa och för att andas*andas*andas. En aning nedlugnad gick jag tillbaka och fann att de andra blivande föräldrarna i föräldragruppen stod och minglade runt fikavagnen som om det vore något mysigt grillparty! Jag kände inte alls för att knö in mig bland minglandet utan tog en kaka och ett glas vatten och försökte få lite energi för att orka med nästa timme. Nästa timme blev dock lite lugnare, förlossningsfilmen var väldigt bra och inte alls lika skrämmande som det var att lyssna på barnmorskans information innan.

När gruppträffen var över så promenerade jag och E hem och pratade massor om hur förlossningen kan bli och om våra olika roller. Det kändes otroligt bra att finna ro tillsammans och prata på ett kvalitativt sätt. Det är alltid lättare att prata när man promenerar tillsammans tycker jag. E ville att jag skulle skriva en lista åt honom vad jag önskar att han ska göra för mig under förlossningen. Jag som älskar listor satte mig genast och skrev ner mina tankar när jag kom hem. Jag känner mig så trygg med E så jag har inga tvivel om att han kommer vara ett fantastiskt stöd för mig vid förlossningen. Sen hur jag reagerar under förlossningen återstår att se (skriker åt honom eller kastar bullar på honom), men oavsett det så är han ändå underbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar